Google+ Followers

Jumaat, 6 September 2013

Next AidilFitri

Assalamualaikum. Salam bahagia.

Hari ini adalah hari ke 30 Syawal menemani kita. Bermakna hari ini adalah hari terakhir untuk berganti lembaran baru. Setelah meninggalkan bulan Ramadhan yang penuh keberkatan sebulan yang lalu, kini satu lagi suasana yang perlu kita lepaskan. Syawal yang penuh Rahmat sudah sedia membuka pintu mengucapkan selamat tinggal kepada kita.

Rasanya tiada perasaan yang tidak mengerti akan perpisah ini. Sebagai umat Islam, melihat dua lembaran Hijrah - Ramadhan dan Syawal - melepasi waktu adalah sesuatu yang menghibakan.

Di 1 Syawal, perasaan gembira, ceria dan penuh ukhwah terserlah setelah bersabar menunggu harinya tiba. Hari pembuka untuk mengecapi antara nikmat Iman dan Islam. Seterusnya di jalani selama sebulan. Syawal yang berwarna warni di manfaatkan sebagai flatform menghayati rasa syukur dan mencari kekuatan kasih sayang sesama manusia, khususnya umat Islam. Ziarah menziarahi, maaf bermaafan dan saling 'menjernihkan air yang keruh' adalah menjadi rebutan untuk di lakukan dalam kesempatan sebulan yang singkat itu. 

Kini, pengakhirannya sudah tiba. Hanya beberapa jam sahaja lagi Syawal akan menyerahkan baton kepada sahabatnya - Zulkaedah.

Kedua tangan di tadah di iringkan doa dengan hati yang kembali bersama keinsafan. Semoga dapat bertemu di lagi di next Aidilfitri .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan