Google+ Followers

Jumaat, 3 Januari 2014

MARI MEMBACA BUKU



Terima kasih Google

Assalamualaikum. Salam bahagia.

Baru - baru ini , Pesta Buku Malaysia di adakan di PWTC Kuala Lumpur. Pada 11 hingga 15 Disember 2013 , yang belum lama meninggalkan kita. Mereka yang pergi ke sana tentunya dapat melihat sendiri bagaimana sambutan terhadap bahan bacaan tersebut.

Saya yang hanya melihat dari saluran - saluran imformasi yang terhad, sama ada menerusi internet dan juga TV , menyaksikan betapa meriahnya sambutan di sana.

Buku - buku yang di tunjukkan tersusun rapi di rak - rak dalam booth - booth beberapa syarikat penerbitan yang mempamerkan produk bacaan terbitan mereka.

Semasa menonton siaran berita di TV , satu rakaman tinjauan media sedang memaparkan suasana meriah di booth - booth . Kelihatan pengunjung - pengunjung yang ramai sedang memilih buku kegemaran.

Berbagai genre dan judul ada di jual. Dari bacaan Ilmiah , Novel , Fiksyen dan buku - buku agama juga tidak ketinggalan. Dan yang menariknya , ada di booth - booth yang menampilkan penulisnya sekali. Ini memberikan rasa terhibur kepada pengunjung. Kesempatan tersebut di ambil bagi mendapatkan tandatangan
penulis di buku tulisannya yang mereka beli.

Ya. Tidak di nafikan , rakyat negara kita sebenarnya gemar membaca. Dengan kemunculan pelbagai genre buku dan ramainya penulis , membuktikan sambutan masyarakat ke atas buku sama sekali tidak di ragukan lagi.

Bercerita mengenai buku , saya teringat seorang penulis yang hebat. Iaitu Jose Carlos Ryoki Inoue dari Brazil. Di catatkan , beliau adalah seorang penulis yang tiada tandingan. Beliau sangat prolifik. Bayangkan , 39 nama samaran beliau gunakan pada 1,070 buku tulisan beliau. Dalam sehari , novel setebal 195 halaman boleh di siapkan. Setiap satu bab mampu di tulis dalam perjalanan ke bilik mandi.

Okay. Itu sahaja ya. Selamat membaca buku :)

4 ulasan:

  1. Seronoknya, saya tak berkesempatan nak pergi. Tunggu PBAKL nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya. Saya juga harap dapat pergi ke PBAKL .

      Okay. Terima kasih ya sudi menulis komen di sini.

      Padam
  2. wow.. byk buku tuh..mesti ada buku pasal internet kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya. Rasanya ada. Sebab banyak bukunya.

      Terima kasih ya sudi menulis komen di sini.

      Padam